Mannen min er ikke meninga med livet

Dette er til deg som er ung og singel. Du som leter etter den rette, den alt skal falle på plass med. Jeg har noe på hjertet til deg.

Å finne ”den rette” er ikke meninga med livet. Alt blir ikke perfekt og happily ever after fordi du gifter deg med en bra fyr eller ei bra dame.

Den personen du er nå, det er den personen du tar med deg inn i et forhold og eventuelt inn i et ekteskap. Du blir ikke magisk forandra den dagen det skjer.

Så jeg har lyst til å dele en erfaring med deg. For jeg trengte å høre noen andre minne meg på det da jeg var singel.

Singeltida – uansett hvor lenge den varer –  er en gave og en mulighet. Hvis du er stressa over tanken på hvem, når, hvordan, hvorfor ikke nååå, stopp opp. Pust med magen og kjenn at du står på stødig grunn:

Den viktigste sannheten i ditt liv, er at Gud elsker DEG. Gud skapte deg og frelste deg og ønsker å gå sammen med deg gjennom livet ditt. Når alt skrelles bort, handler det bare om Gud og deg. Du trenger ingen kjæreste for å være verdifull. Du er deg, og det er SÅ bra!

Det er helt sant at Gud har skapt oss med lengsler etter en å dele livet med, så det er det naturligste i verden å kjenne på. Samtidig er en livslang relasjon, som et ekteskap er ment å være, noe av det mest utfordrende du kan gi deg selv. Det er i praksis to syndere som bestemmer seg for å velge hverandre hver dag, å leve sammen dag ut og dag inn. Og tro meg, det blir ikke rosenrøde dager ever after. Det kan bli mye bra! Og det kan bli mye dritt på veien.

Den beste gaven du kan gi deg selv, og den du eventuelt skal dele livet med – det er at du bruker singeltida di bra. Akkurat nå er du singel. Akkurat nå har du tid og mulighet til å bli godt kjent med deg selv, finne ut hvem du er. Våg å stille deg det spørsmålet: Hvem er jeg, når alt er skrella vekk? Uten relasjoner, prestasjoner, måten jeg ser ut på også videre. Den du er – det er den personen Gud har skapt, elsker og har gått i døden for. Du er SÅ verdifull. Det er ikke sikkert du føler det sånn. Og har du gått på noen dating-smeller, eller opplevd å få hjertet knust i relasjoner med andre, så vet du at det ikke er alltid du føler deg verdt å elske. Veien kan være kort til motløshet og sorg. Løp til Jesus med det med en gang. Be – med så få eller mange ord du vil og klarer. Gi det til Gud.

Jeg gikk gjennom noen ekstremt viktige prosesser som singel, og den jenta jeg var da jeg ble sammen med Sven Arne, er en ganske annerledes jente, enn hvis vi skulle blitt sammen et par år tidligere. Det var faktisk avgjørende viktig for at vår relasjon har fungert i ettertid. Jeg fant meg selv – i Gud – i den prosessen. Landa i hvem jeg er, ble trygg på at min verdi står fast uavhengig av relasjonen til min kjæreste eller hva jeg kunne prestere. Jeg forstod hvor viktig det var for meg at han hadde de egenskapene han har, og måten han lar meg få være meg på – med alle min styrker og svakheter – det er nåde i praksis hver eneste dag.

Bruk singeltida di bevisst til noe godt. Be Gud om å la deg få slippe å stresse. Og be Gud utruste deg til å være et menneske som er til velsignelse for de rundt deg – enten det blir for en kjæreste, og/eller i andre nære relasjoner. Våg å be Gud føre deg inn i prosesser der du kommer ut av det med noen nye perspektiv og stoler enda mer på at hans kjærlighet er det viktigste i ditt liv.

Å gifte seg er ikke meninga med livet. Det er å leve livet sammen med Gud. Så begynn med det. Gi han alt, både gleder og sorger, og be han hjelpe deg til å leve med og for Ham.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

1 responses to “Mannen min er ikke meninga med livet

Legg igjen en kommentar