Hva er din Justin Bieber?

Han er over alt om dagen, og i mitt liv er han veldig tilstede fordi jeg skriver masteroppgave om han. Nå lurer jeg på en ting: Går det an å skrive en andakt om Justin Bieber?

Jeg kunne for eksempel sammenligna de store folkemengdene som flokker seg rundt ham uansett hvor han går, med hva Jesus opplevde. Det hadde gått an å spørre om Bieber er et godt forbilde. Kanskje ville mange blitt overrasket over hva slags verdier han formidler.

Eller jeg kunne sagt noe om hva slags forhold belieberne, fansen, har til han. Det er flest jenter og de (eh.. vi?!) føler faktisk at de kjenner han. De kan alt om oppveksten hans, og hvordan han har blitt en stor artist. De følger livet hans tett gjennom oppdateringene han selv gir i sosiale medier, eller hvordan andre, mer og mindre sikre kilder, forteller hva han gjør til enhver tid. Er det kanskje mulig å trekke noen sammenligninger til hvordan vi kjenner Jesus, og hvor opptatt vi burde vært av han?

Kanskje kunne jeg sammenligna mitt eget personlige forhold til Jesus med hvordan Biebers fans lar han prege deres hverdag. Plakatene over senga gjør at han er det første de tenker på når de våkner, de hører på en spesiell sang av han for å bli glad, de leser alt de kommer over om han og det største ønsket er til enhver tid å bli sett av Bieber. En retweet fra han er lykke på jord.

Eller hva med Biebers sanger? All around the world people want to be loved, synger han. Og det universelle behovet for kjærlighet kan vi jo lett si mye viktig om, i lys av hva slags gudsbilde Bibelen tegner opp for oss. Seven billion people in the world trying to fit in, synger han i en annen sang. Og dermed kan vi si noe om identitet, og gi gode svar på hvem Bibelen lærer oss at vi er. På sangen Pray spør han seg hvordan vi kan gjør verden til et bedre sted når vi møter så mye nød rundt oss. Det er himmelhåp i denne sangen. Andaktsmateriale spør du meg.

Jeg tror allikevel den innfallsvinkelen som ville truffet meg i mitt eget liv hardest ville vært hvis jeg sammenlignet Justin Bieber og oppmerksomheten fansen gir ham med noen de tilber. Det virker som om det er noe religiøst over måten de forholder seg til Bieber på. Det er som om et tomrom i livet fylles, og artisten blir som en gud for dem. Veien er ikke lang fra å være fan til å tilbe noen. En belieber støtter han uansett hva han gjør, fikk jeg forklart. Da er det viktig at det han gjør er bra.

Så ville jeg spurt: Hva er din Justin Bieber?

Mannen min svarte ganske kontant da jeg testa ut spørsmålet: Fotball. Hvorfor det? Fordi jeg bruker mye tid på det, og prioriterer bort andre ting. Jeg kjenner andre som ville svart interiør, opplevelser, trening eller sosiale medier. Også må jeg jo spørre meg selv. Hva er min Justin Bieber? Det kan være så mange forskjellige ting som trekker meg bort i fra Gud, så mange ting som jeg dyrker ved at jeg prioriterer tid og krefter på det som ikke er godt for meg. Å være fan er ikke så farlig, men når det blir altoppslukende er det verre. Hvis du er med på bildet.

Sist, men ikke minst ville jeg selvfølgelig henvist til hva Gud sier om å tilbe andre. Og det er ganske klar tale: Du skal ikke ha andre guder enn meg. Punktum.

Justin Bieber. Plutselig ble det utfordrende for meg.

Opprinnelig publisert i Velsignet Helg, lørdag 20. april 2013

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Hva er din Justin Bieber?

  1. Kristine Marie

    Fantastisk! :-) Og nok en tankevekker! Du er så utrolig god til å skrive Maria!

Legg igjen en kommentar

