En som setter spor

Da jeg var i begravelse sist uke ble jeg igjen minna på hvor tydelige spor vi mennesker kan sette i andres liv. Dagen ble en feiring av en kjær svigermorfar som hadde levd et langt og meningsfullt liv. Vitnesbyrdene om hans godhet, omsorg og kjærlighet var mange, og det ble tydelig hvor mye han hadde betydd for så mange med ulike relasjoner til han. Det tydeligste vitnesbyrdet som stod igjen etter minnesamværet var allikevel hans tro på Jesus, og hvordan han gjennom livet hadde vært opptatt av å gi troen sin videre. Når slike mennesker går bort blir begravelsesdagen preget av feiring. Han er hjemme hos Jesus. Løpet er fullført.

I hodet mitt har dette bibelverset gått på repeat i dagene etterpå: ” Om vi lever, så lever vi for Herren, og om vi dør, så dør vi for Herren. Enten vi da lever eller dør, hører vi Herren til.” (Rom 14,8) Jeg vil så gjerne at dette perspektivet skal prege livet mitt.

Samtidig har jeg forberedt meg til å tale på skiweekend i menigheten jeg jobber i. Vi skal bruke helga på å fordype oss i 2. Timoteusbrev, og der blir bevisstheten om liv og død veldig aktuell. Da Paulus skrev brevet visste han at han snart skulle dø. Derfor har jeg satt meg ned og lest gjennom brevet flere ganger med det i bakhodet. Hva er Paulus opptatt av å formidle, når han vet dette er noe av det siste han får sagt i sitt liv? Det er i slike situasjoner det blir tydelig hva som er viktig for et menneske.

Paulus ser ut til å være opptatt av å snakke ærlig og oppriktig om livet, og om hvordan det er å være en kristen. Han syr ikke puter under armene på Timoteus, og lover han et liv i sus og dus, fordi han er kristen. Tvert i mot understreker Paulus, igjen og igjen, at det å tro på Jesus, det koster. Og til dette oppmuntrer Paulus Timoteus. Hold ut i tjenesten. Gi videre de gode nyhetene du har hørt. Ja, du kommer til å møte lidelser, men du må være sterk, ved nåden du har fått. Paulus skriver om å stå i mot vranglære og holde fast ved det som er rett.

Når jeg leser Paulus´siste brev tenker jeg på hva jeg selv ville skrevet hvis jeg nå visste at jeg snart skulle dø. I møte med døden blir det et stort spørsmål: Hva er viktig for meg? Og jeg tror svaret ville fått praktiske konsekvenser med en gang.

Oppfølgingsspørsmålet er: Hvis jeg hadde testet mitt ”siste brev” opp mot det livet jeg lever nå, hvordan passer det sammen? Det ærlige svaret er, dessverre, at dersom jeg visste at jeg snart skulle dø ville jeg prioritert tid og penger annerledes. Jeg ville vært tøffere til å snakke med andre om troa mi på Jesus, jeg ville sett mindre på tv, sørget for å se familien mest mulig, og jeg tror jeg ville kjent på et enda større behov for å leve nær Gud, den eneste som kunne gitt med fred i møte med dødsangsten. Jeg ønsker å sette spor i andres liv, og at jeg skal kunne leve likt – uansett om jeg vet at jeg snart skal dø, eller ei. Bønnen om å få mer av Guds perspektiv over livet mitt blir jeg aldri ferdig med.

Slik Paulus oppfordret Timoteus og slik en kjær svigermorfar vitnesbyrd står igjen etter et langt liv med Jesus, det ønsker jeg også å kunne si ved livets ende: ”Jeg har stridd den gode strid, fullført løpet og bevart troen.” (2 Tim 4,7)

Kanskje vil du gjøre samme tankeeksperiment som meg i dag. Hvordan ser ditt ”siste brev” ut i sammenligning med livet du lever akkurat nå.

For ingen av oss lever for seg selv, og ingen dør for seg selv.  8 Om vi lever, så lever vi for Herren, og om vi dør, så dør vi for Herren. Enten vi da lever eller dør, hører vi Herren til.  9 Det var derfor Kristus døde og ble levende igjen, for at han skulle være Herre over både levende og døde. (Rom 14,7-9)

Opprinnelig publisert i Velsignet Helg, 15. februar 2014.

4 kommentarer

Filed under Uncategorized

4 responses to “En som setter spor

  1. Cars are no more a luxury item now, but it has become the
    basic necessity of the people. Go over the bill and ask the company to refund you
    if it does not match the list you asked for earlier.
    Now a car fax won’t tell you everything but it will tell you if the car has ever been in a
    reported accident or flood.

  2. The fact of thee matter is, if you are taking multiple long weekend
    vacations throughout the year and now schedule a full wewek off.
    Most, however, dentists will caregiver job descrition for resume rely solely
    on a peroxide-based bleaching solution to do thee
    same back in order. You can be hzppy to know that the thieves will not get their
    hands on any personal information useful too them. Know that
    you will get in return. M Saturdays and 11 a. It is key to a lot of the desirable amount of the herb is damaged.

  3. Hello evry one, here every one is sharing these kinds of knowledge,
    thus it’s nice to read this web site, and I used tto go
    too see this bog daily.

  4. Foods from the grocery store might last you all month, whereas the
    organic versions of those same foods at the
    health food store may only last you half the month. Gluten is the protein commonly found in Barley, Wheat and Rye.
    It was well known that oats were grown, stored, milled and packaged with wheat products are were typically very contaminated with gluten.

Legg igjen en kommentar

