Stopp! Pust. Og løft blikket.

I den lille svarte boka mi står det noe på hver eneste dag. Skole, jobb, møte i Misjonssalen, kafé med ei venninne, planleggingsmøte, bibelgruppe, middag med kjæresten, telefonavtale, pensum til imorra, handleliste og huskeliste. Og mens jeg halser rundt fra det ene til det andre, løper tida fra meg. Det er en ironisk jakt, uten vinnere. Livet forsvinner som sand mellom fingrene mine, og jeg har ikke engang fått barn ennå*. Hvordan skal dette gå?

«Stans, og kjenn at jeg er Gud.» (Sal 47,11)

Det er som om Gud tar tak i nakkeskinnet mitt og løfter meg opp, når jeg leser dette verset. «Stans, Maria. Du ja. Pust med magen. Kjenn etter; Jeg er Gud.»

Det er frustrerende å innse at jeg trenger det. Jeg tror jeg fikser alt selv, men midt i den virvelvinden livet mitt er møter jeg han som har skapt meg. Og han gir meg perspektivet jeg trenger, på meg selv og på livet jeg lever.

Jeg tror Gud har noe viktig å si oss. Ikke bare gjennom dette bibelverset, men også andre steder i Bibelen ser vi at Gud vil prege tankegangen vår, og gi oss fred, hvile, tillit og trygghet. Han som har designa oss vet best hva vi trenger, og han vil at vi skal løfte blikket og møte hans øyne. Når vi får se oss selv i lyset av Guds nåde til oss, da forandrer ting seg. Det er ikke alt jeg gjør og presterer som gir meg min verdi. Det er ikke min status som student, kollega, venninne eller kjæreste som sier meg hvem jeg er. «Stans, og kjenn at jeg er Gud.» I møte med han som har skapt oss får vi se hvem vi er; Guds barn, høyt elsket, satt fri fra prestasjonskrav og forventningspress, venn med han som har seiret over døden og synden.

I en annen oversettelse står det; «Stans og innse at jeg er Gud.» Det er ikke jeg som har kontrollen.

Jeg kan velge å tro at jeg er herre i mitt eget liv, men i møte med Gud må jeg raskt innse at jeg ikke har mye å stille opp med. Det er både skremmende og godt på en gang, men når det får synke inn er det aller mest frigjørende. Jeg behøver ikke jage etter følelsen av å ha kontroll over livet, Gud har nemlig andre tanker for meg. Det ligger en enorm frihet i det å være et Guds barn.

I vår hektiske hverdag med alt det som sluker tida vår, trenger vi noen ganger å stoppe helt opp.

Det er godt for oss å stille spørsmålstegn ved hvordan vi lever.

”Lær oss å telle våre dager, så vi kan få visdom i hjertet”. (Salme 90,12)

Det blir fort rutiner og inngrodde vaner som preger dagene våre. De glir forbi nesten uten at vi får det med oss, og plutselig oppdager vi det; «Hvor ble vinteren av?» spør vi fulle av oppriktig forundring, og det er som om vi våkner av en dvale. Øyeblikket er kortvarig, og plutselig er vi en del av dansen igjen. Helg, ukedager, helg, ukedager, pust, pes. Stopp!

Løft blikket, du Guds barn, og kjenn at Han er Gud. Han er din Herre. Han har skapt deg, og frelst deg, og han har en plan for livet ditt. Zoom ut et lite øyeblikk og se på livet ditt; Hva er status?

Er livet ditt sånn du ønsker det skal være? Er det i tråd med Guds vilje for deg? Og hva kan du eventuelt gjøre for å endre på rutinene?

En tydeligvis klok mann, den amerikanske forfatteren Alvin Toffler har sagt: «Du må tenke på de store tingene, mens du gjør de små tingene, slik at de små tingene går i riktig retning.» (min oversettelse) Og det er dette saken gjelder. Det viktigste i våre liv som kristne er at vi får leve som disipler, være lys og salt i verden. Og at vi gjennom vår livsstil (de små tingene) får peke på Jesus – han som er meningen med livet (de store tingene).

I møte med Guds perspektiv på livet føles det rimelig meningsløst å stresse rundt etter alle punktene i almanakken min. Lar jeg han få prege avgjørelsene, prioriteringene, relasjonene og oppgavene mine derimot – da blir saken en helt annen.

Hva er status hos deg?

 

* ok da, nå har jeg fått barn, men jeg hadde ikke det da jeg skrev dette.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s