For mye nåde?

Brutalt ærlig: Jeg føler jeg egentlig ikke så ofte at jeg har et stort behov for frelse. Livet mitt er ganske fint det. Jeg har lært om Gud og Jesus siden jeg var bitteliten, har alltid vært ei ganske pliktoppfyllende jente, og har ikke akkurat levd et utsvevende liv. Snill er jeg også, som regel. Hvis jeg sammenligner meg med andre vil jeg tro at jeg stiller ganske godt i konkurransen. Jeg fortjener nesten at Gud liker meg.

Men dette at jeg ikke kjenner på det store behovet for frelse, sier kanskje sitt om at jeg faktisk trenger det.

Jeg blir egentlig ikke veldig overraska hvis du som leste denne overskriften tenker: Nåde? Dét har jeg hørt før. Dette kan jeg. Jeg har tenkt sånn selv, og jeg kan regla veldig godt: Jeg vet at Jesus døde på korset, vant over synda. Jeg vet at jeg kan leve evig fordi Gud har vist meg nåde. Men jeg har også opplevd at Gud har satt meg litt på plass når det gjelder akkurat slike tanker.

Det har vært en tankevekker for meg, mange ganger, at Jesus får jeg aldri hørt nok om. Jeg trenger å høre det igjen og igjen. For det glipper så lett igjen. Veien er mange ganger så kort fra: ”Takk og lov og halleuja for nåden” til ”Hva var greia igjen?” Jeg trenger ganske ofte å få de viktige påminnelsene.

For et par uker siden snakket vi om tilgivelse i bibelgruppa jeg er en del av, sammen med en gjeng som går på videregående. Samtalen dreide seg etter hvert om hvorfor vi syns det er vanskeligere å be medmennesker om tilgivelse, enn det er å legge frem synda vår for Gud. Jeg begynte å fundere på om vi egentlig har et riktig bilde av hvem vår Gud er, når vi opplever det på den måten. Har vi ingen frykt for Gud? Det kan nesten virke som om vi har fått for mye nåde, tenkte jeg.

For vi liker å beskrive Gud som nådig og kjærlig. Og det er han. Men han er også hellig, rettferdig, dommer, fast, uforanderlig, allmektig, evig. Det er nettopp derfor nåden og kjærligheten får verdi. For å forstå hvem Gud er trenger jeg å lese mer enn bare ett bibelvers, og mer enn bare Det nye testamentet for den saks skyld. For at jeg skal få et rett og sant gudsbilde trenger jeg å forstå hele pakka.

Vi velger hele tiden merkelapper som vi setter på Gud. I våre forsøk på å definere og forklare ham plasserer vi han i bås. Men Gud blir ikke noe mer snill, god, kjærlig, nådig, naiv og koselig som en gammel bestefar – samme hvor mye vi vil at han skal være det. Gud er den han alltid har vært. Uforanderlig.

Superateisten Richard Dawkins, skriver i boka si The God Dellusion at Det Gamle Testamentets (GT) Gud kanskje er den mest ubehagelige karakteren som finnes i all fiksjon. Nå tror ikke jeg at GT er fiksjon, men vi tar poenget hans hvis vi har lest GT. Gud er ingen nikkedokke. Det viser han gjennom hvordan han forholder seg til Israelsfolket gjennom GT. Han tåler ikke synden, men han viser dem allikevel nåde igjen og igjen. Gud er konsekvent, og forandrer seg ikke.

Når jeg sier at jeg ikke alltid føler at jeg har så stort behov for frelse, så handler det om gudsbildet mitt. For når jeg forstår at Gud er hellig, da ser jeg at jeg ikke kan ha et forhold til han. Da innser jeg at det må noe til for at jeg skal kunne møte Gud. Og det må skje på Guds initiativ. Jesus er min eneste mulighet. Da får nåden virkelig verdi. Da blir det uendelig stort at det er tilgivelse å få, gang etter gang. Også er det for mye nåde vi har fått. Ufortjent mye. Nåde over nåde, sier Johannes. Takk, Gud!

Likesom de mange ble syndere på grunn av det ene menneskes ulydighet, skal nå de mange stå som rettferdige på grunn av den enes lydighet. Loven kom til for å gjøre fallet større. Men der synden var stor, ble nåden enda større. Og som synden har hersket der døden var, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre. (Rom 5,19-21)

 Opprinnelig publisert i Velsignet Helg, 9. november 2013.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Filed under Uncategorized

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s