Om singellivet

det alle jenter drømmer om

Jeg har noe på hjertet. Noe jeg tenker jevnlig på, som jeg gjerne vil stå for. Noe erfart. Det begynner med at jeg savner noen som snakker om det å være singel – før de blir gift og etablerte. Og det motiveres av at jeg kjenner mange single som lar seg stresse – over noe som ikke er noe å stresse med.

Jeg har lyst til å si deg noe om hvor viktig det er å være den du er akkurat nå. Om å finne seg sjøl, og bli trygg på seg sjøl. Om å finne identiteten sin, i relasjonen «meg – og Gud». Det blir også – ganske selvfølgelig – å si noe viktig om å ikke leve i framtida, men idag. Hvem er du? Hvor lever du?

Vi er mennesker, skapt til relasjoner, med behov for kommunikasjon, berøring, oppmerksomhet, tilstedeværelse, at andre engasjerer seg i oss. Når vi ser hva andre har, ser vi også hva vi ikke har. Når vi har opplevd at disse behovene fylles, savner vi det når det mangler igjen.
Sjøl opplever jeg at Jesus er for meg – det han lover meg å være; han er alt jeg trenger. Jesus stiller alle savn. Jesus er nok, her og nå. Jesus er til å stole på.
Lengter du etter noen å dele med, være med, leve med, Jesus vet det, og vet hvordan det er. Kast det fra deg hos han, stol på at han vet det beste for deg. Stol på at han har en plan (for han har det!), og be om få leve i den. Vær frimodig, vær Guds barn, vær trygg på løftene, og lev livet du har fått.
Det hjelper ikke stresse. Å være singel – nå – er en gave. Du har tid tilgjengelig og mulighet til å prioritere annerledes, nyt det.

Det handler ikke – for meg – om at jeg tror prince charming kommer dettende i fanget på meg. Jeg sitter ikke inne dag etter dag og venter, jeg lever livet mitt og blir kjent med mennesker. Jeg gjør feil, ber om unnskyldning – til Gud, og menneskene jeg sårer – reiser meg og går videre. I tro på at Gud har en plan for meg, og jeg vil leve etter hans vilje uansett hva den er. Og akkurat dette er viktig for meg å si mens jeg er singel – fordi det oppleves så platt når nygifte/nyforelska overbeviser deg om at alt ordner seg.

Livet er nå, idag, og en dag av gangen. Jeg kan drømme og/eller frykte framtida så mye jeg vil, det forandrer ingenting på den. Jeg kan glede meg til å møte drømmemannen, eller jeg kan overbevise meg sjøl om at det ikke finnes en for meg – det forandrer ingenting hva jeg tenker.

Jeg vil tenke realistisk, livet mitt er nå, og Guds plan er fra i dag – og i alle dagene framover.

Kjære deg, vær trygg og frimodig. Du er på lag med den som vet best for deg. Amen.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Om singellivet

  1. Bra innlegg, er så enig! Det nytter uansett ikke å leve i en drøm, virkeligheten er nå. Det gjelder å nyte det :) Boka som kom ut nå til Espen Ottosen fikk meg til å tenke litt over singellivet – utfordringene og gledene. Uansett situasjon har vi Jesus.

  2. Har tenkt en del på dette i det siste, selv om jeg er gift. Espen Ottosen skriver mye bra om singellivet i den nya boka si. Han hadde og en kommentar i DagenMagazinet for et par lørdag siden der han skrev noe om at i mange særlig kristne miljøer er kjæreste/ekteskap meningen med livet. Det blir feil…

    Vi lever og i et samfunn der vi hele tiden strever etter å nå neste «level», kjæreste er nok et av disse «oppgraderingene» man strever etter. Tror vi må senke skuldrene, tenke at faktisk er det noe i «det er en tid for alt». Det har jeg virkelig erfart de siste årene. Ekteskapet er ikke en brikke som må på plass for at livet skal få mening og verdi. (For all del, livet som gift er fantastisk.. Misforstå meg rett.)
    Kunne sagt mye om dette, men det er kanskje «lett for meg å si» som er gift.. ;) Så bra du setter fokus på det som singel ;)
    :)

  3. Jeg er så enig!! Godt at noen endelig sier noe om det .. meningen med livet er ikke først og fremst å finne drømmemannen, men å bli den som vi er skapt til å være og gå i Guds planer!

  4. Ragnhild

    Utrulig bra skrive, og oppmuntrande/godt å lesa :)

Legg igjen en kommentar

