sippeguri

tåre

Jeg har lært at det finnes endorfin i emosjonelle tårer.
Endorfin er et biokjemisk signalstoff som lindrer smerte.
Ikke rart vi griner når vi har det vondt.

Også har jeg lært at hormonene som bygger seg opp i kroppen når du er stressa – må ut igjen.
Det fins to veier ut, tårer eller svette.

Prolaktin er et hormon det fins masse av i emosjonelle tårer.
Det trigger gråten også.
Dessuten har damer mer prolaktin i seg enn menn.
Så vi griner og griner og griner.

Men det verste er å grine når du helst ikke burde. Noen ganger blir det tragikomisk nemlig. Når du sitter hos legen og bare skal ha svar på hvor du skal betale før du går for eksempel. Eller når du gjør det drit på muntlig eksamen. Livet ække lett ass. :)

8 kommentarer

Filed under Uncategorized

8 responses to “sippeguri

  1. Tror jeg har prolaktinmangel. Kan en kjøpe det på Apoteket?

  2. du kan få litt av meg… eller bare nyte mangelen…? ;)

  3. hahaha :D åååå. morsomt. trenger du en skulder.. så…. har jeg to! ;)

  4. Neida, det verste er å begynne å gråte når du f.eks får et egg som ikke er helt gjennomkokt og bare renner utover brødskiva. Det gjorde jeg på søndag. Jeg ble så skuffa at tårene bare rant. haha! men mamma hadde et som har HEL kokt, så da ordnet det seg!

  5. Greit å få en forklaring på det.. Jeg er helt håpløs. Jeg må stadig lukke øynene og telle til 10 mens jeg sakte trekker frisk pust inn og ut av lungene. :)
    Du må lese dagens blogginnlegg på sida mi. Det er blant andre til deg, Maria.

    Du, hva er det med den forfatteren med så rart navn som du har lest så mange bøker av? Hvilken bok bør jeg begynne med?

  6. Haruki Murakami, der altså ;)

  7. Kafka på stranden må du begynne med. Utropstegn. !! :)

  8. ..eller når du begynner å gråte hos frisøren fordi det du leser om i nathional geographic er så trist-

Legg igjen en kommentar

