repeat

Jeg tenkte distré på det da Hiiragi plutselig sa: «Ta det med ro. Jeg kjører deg selvsagt hjem etterpå.» Han snakket høyt. Han hadde tolket tausheten min som at jeg bekymret meg for hvordan jeg skulle komme meg hjem etterpå.

«Det er ikke noe problem. Det er jo ikke sent,» sa jeg forvirret, og tenkte «nå minner du meg om han» … men denne gangen sa jeg det ikke. Akkurat da lignet han slik på Hitoshi at det ikke var nødvendig å imitere han. Det myke og hensynsfulle ved en snill bemerkning som kommer ut av munnen som en refleks, snillhet som både er upersonlig og sjenerøs og som ikke krysser avstanden mellom to mennesker… det gir meg alltid en fornemmlese av gjennomsiktighet. Noe som tidligere hadde berørt meg dypt og som jeg ble minnet om akkurat da, fór gjennom meg som noe gjennomsiktig. Den følelsen ble nå levende for meg. Det var minnet om savn. Det var vondt.
Avsnitt hentet fra Moonlight Shadow av Banana Yoshimoto

Noen ganger må jeg lese ting mange ganger. Sånn som dette. Rett i hjertet. Jeg vet ikke om det er ordene, innholdet, setningsoppbyggingen eller hva det er. Men jeg leser og leser og smiler inni meg.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “repeat

  1. Hald meg her og der. Hete han Banana? Love it.

  2. nice. begynte å lure på om du hadde opplevd en fin opplevelse i japan. men så tenkte jeg: Nei….Maria hadde ikke satt seg alene i en taxi (sikkert på kvelden, hva?) :p
    Du er fin.

  3. Silje: Løp til biblioteket!
    Narve: Banananananananana. I love it tooooo.
    Ragnhild: Hvor fikk du taxien fra?? ;)

  4. godt spørsmål.
    jeg ser for meg beskrivelsen. som jo er tatt ut av sammenhengen her. og for meg satt hun i en taxi. herlighet for noe tragisk, selvfølgelig var det ikke en taxi. da ville det jo ikke forløpt sånn. noe med at jeg trodde det var du kanskje. i et anna land. nei sava.

Legg igjen en kommentar

